Thursday, May 16, 2013

SELAMAT HARI GURU

as-salam dan selamat pagi...

hari ni 16 Mei....Selamat Hari Guru pada semua cikgu2 di dunia....
jasa kalian amat besar nilainya..dan hanya Allah SWT yang dapat membalasnya...
selamat hari guru buat adik aku...Cikgu Suria...
guru cemerlang sekolah menengah jelutong penang..
kesayangan pengetua sekolah...wakakakkakaa...

juga pada blogger2 yang bergelar cikgu...kak liza, kak roZ....
semoga kalian yang bergelar cikgu akan lebih tabah, kuat dan sabar dalam mendidik anak2 bangsa menjadi manusia yang berguna...
cikgu sekarang ni, memang berat kerjanya..tak cukup hari weekdays...
ujung minggu sabtu ahad pun bekerja...ya ..itulah cikgu2 sekarang..terutamanya adik aku...
yang juga digelar cikgu sukan, cikgu pelancongan..walhal dia cikgu kaunseling...hahahaha...
tapi tahniah...cikgu suria sangat disayangi oleh anak2 muridnya...
sampaikan teman jalan kaki sampai ke rumah...
juga kesayangan pengetua sekolah yang 'sangat sentimental value' tu... 
ini kalau adik aku baca mesti dia hangin kat aku..hahaha...saja jaa nak menyakat hang...

kalau time hari guru aku mesti teringat dulu2 masa sekolah rendah..
aku sekolah kampung..sekolah dalam felcra tuu..
time hari guru adalah musim2 buah mempelam..
jadi kebanyakan kami akan bungkus buah2 mempelam untuk cikgu2 dijadikan hadiah..
time tu cikgu2 pun dah faham..
kebanyakannya dan 90% anak2 muridnya dari kalangan peneroka2 felcra tu..
mak bapak kebanyakannya penoreh getah dan buat kerja kampung ja...
jadik pokok mempelam harummanis macam wajib ditanam pada setiap umah...
dan buah mempelam harummanis dan 
segala pelam yang lain kami bungkus2 bagi adiah kat cikgu...
memang kenyang la cikgu2 dapat adiah pelam tu...hahaha...

zaman dulu juai pelam harummanis buleh beli set bilik pengantin 
untuk abang2 aku kawen...
akan ada lori mai cari buah....
meriah betoi time tu..dan kami2 ni gigih dok tengok depa dok timbang buah...
tapi makin lama pokok pun makin tua..
sekarang ada satu dua ja pokok harummanis yang masih gigih keluarkan hasil kat umah aku..
yang lain2 tu pokok pelam sala...dan pelam jenis2 lain..
tapi tak sempat ayah aku nak balut buah sebab dok jaga mak aku yang sakit...
kami pun kalo balik kampung, beli ja laa buah harummanis kalo nak makan..
sekarang ni sekilo sampai 20 rengget ke atas..haihh..
kayo betoi sapa ada pokok ni banyak2 kat umah...
terliur dah pelam harummanis dengan pulut sibaq...
(pulut sibaq = pulut yang dimasak, kemudian digaulkan dengan santan pekat)

haih...dari cerita hari guru..teruih masuk cerita pelam harummanis...wakakakakaa...

tapi motifnyaaa...walau di mana pun cikgu2 bertugas...dirimu tetap dikenang...
walaupun di ceruk kampung hulu mana pun...
anak2 murid dan mak ayah anak2 murid tetap berterima kasih yang tak terhingga 
pada semua cikgu2...

akhir sekali..selamat hari guru pada semua cikgu2...
dan berkhidmatlah dengan penuh keikhlasan..
sesungguhnya besar pahalanyaaa menjadi cikgu...

kepada cikgu2 aku dulu, di sekolah kebangsaan lubuk sireh, sekolah sains azlan shah, sekolah menengah derma, matrikulasi negeri sembilan dan upm...
terima kasih di atas jasa2 kalian yang tak mampu untuk kusenaraikan...
semoga kalian beroleh keberkatan dan dimurahkan rezeki..aminn..
masih teringat cikgu maths di sekolah azlan shah taiping ajar aku GSTK  GSTB
(gandaan sepunya terkecil terbesar tu) 
dan ajar negatif positif campur tolak darab bagai tu..
time tu aku rasa cikgu tu memang gigih la ajar aku yang tengah dok keriau sebab homesick..
sampai aku paham dalam esak tangis tu...

juga buat cikgu2 sekolah tadika anak2 aku...
tadika bondamama..selamat hari guru...
terima kasih kerana sabar mendidik anak2 saya hingga pandai membaca dan mengira...
juga sabar melayan karenah anak2 saya yang macam2 gaya tu...

TERIMA KASIH CIKGU!!!!

7 comments:

  1. aku balik hr tu pon cr jugak harum maneh.. tp dah habis.. depa kata kena book online.. bln 4 dah sold out.. jom meniaga harum maneh la linda.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaaa...kena cari orang kat kampung ada banyak pokok pelam..

      Delete
  2. testing...testing...hehehhee...maaf ye puan syalinda, test tengok kene blok ke tak...:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. suraya..ko pun testing2 ni..testing tepon baru kah??kekekeke

      Delete
  3. Selamat Hari Guru Linda - "Guru" pada anak2 kita... kekeke..

    Kalau u bagi pelam, kami pulak time tu bagi limau manis tepi rumah utk Cikgu mengaji. Hadiah Hari Guru pulak... tak canggih mcm bebudak skrg... boleh pulak kami hadiahkan sabun basuh utk Cikgu.. hahaha.. lawak kan?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahhaa...sabun mandi tuuu...mesti cikgu tu terasa badan dia berbau..wakakakaa

      Delete
  4. Wah... ada nama saya. Tq syalinda.. kita semua cikgu2 utk anak2 di rumah

    ReplyDelete

.