Thursday, December 1, 2011

N3 takder tajuk kot!!

aku pun taktau nak bubuh tajuk apa entry pagi neh..hehehe

sajer nak update kisah hidup semalam... orang utara sebut kemarin...

kemarin aku EL..EL bersamaan Emergency Leave atau Cuti Kecemasan..

hari selasa, husband aku dah amek EL.. anak dara tersayang..Iris, demam tak lega lagik..

selasa petang tu masa diorang datang amek aku balik keja, aku tengok Iris cergas lagi, tapi badan punyalah panas, bibir merah..pipi pun merah..mata pun merah..

apalagi, terus ajerlah ke klinik.. aku tak bawa dia ke klinik lagi, 
sebab ingatkan dia demam biasa ja..
ubat demam and selsema yang baru masih ada lagi kat umah..

bawak g klinik, masuk jumpa doctor, 
doctor kata badan dia panas sangat, so kena masukkan ubat kat bontot.
pastu check kerongkong, rupanya dia kena tonsilitis... 
huwaaaaaaa...ni mesti mewarisi aku neh kalau bab2 tonsil neh.. 
padan la petang2 baru demam teruk..

masa nak masukkan ubat ikut bontot tu..punyala si Iris nangis.. siap panggil abah dia.. 
 " abah...tolong kakak..abah tolong kakak " 
abahnya dok kat luar bilik doktor, melayan adik dia main mainan..

aku pun panggil lah abahnyer masuk..
tak terdaya aku nak pegang Iris tuh.. doktor pun cakap dia besar and berat..
abah dia masuk, angkat letak atas katil tu..nak baringkan dia..
nurse tu pun siap dah tarik seluar and bukak pampers dia.. sekali Iris cakap, 
" tanak, nanti darah"..sambil nangisssssss macam kena dera".. hadoi la..
doktor tu siap cakap.."amboi pandainya..mana dia tahu berdarah".. 
adusssssss..anak dara bertuah aku neh memang drama queen sungguh laaa..

seb baik nurse tu pun menjalankan tugasnya dengan cekap, kejap jer settle.. 
lega satu hal..

balik umah malam tu, kasik makan ubat antibiotik Amoxicillin tuu.. 
Iris pun terus selimut..nampak dia macam sejuk sangat.. 
aku siap selimut dia dengan toto lagi.. dia cakap sejuk.. huhu. 
makan pun tak lalu dahh.. 
dah la makan tak lalu, muntah lagi 3  4 kali..sian diaaa..letih dan lembik aku tengok..
malam tu seb baik adik pun tidoq awal..
agaknya dia pun tadak mood nak main2 lagi sebab tengok partner dia dah terbaring 
last2 dua2 tertido..

tengah malam tu Iris panas lagi.. sampai ke pagi kemarin..panas..
tu yang aku pun amek cuti jaga anak..tak sanggup ank dihantar ke nursery..
merengek ja diaa..

seb baik petang kemarin dia dah okey, tak demam and sejuk2 dah.. 
makan tengah hari aku buat bubur nasik..
makan bertambah-tambah diaa..
seb baik laa cepat sembuh anakku sayanggg..
risau mama dibuatnyaa..
buleh kurus anak betuah neh dibuatnyaa demam tuh..
semalam pun tidoq ralik jaa sampai ke pagi..
so pagi ni, mulalah rutin diorang macam biasa pi nursery..
 harap2..janganlah dok demam kembali...
kalo tidak..haruslahh aku EL lagi..

memang macam ni lah kalau anak-anak dok nursery..
selsema tu boleh dikatakan selalu,
injectlah suntikan flu ka, pneumacocal kaaa..
macam sama tak inject punnn..haihh...tatau nak kata la tahap keberkesanan suntikan tuh..
mungkin penyakit tuh tak jadik teruk sangat kot..dan boleh dikawal kalo ada suntikan2 tuh..
bulan ni ajer, dah 6 kali..6 kali yerr ulang alik ke klinik..
nak kata tak bagi makan scot emulsion tu..bagi jugakkk..sampai berbotoi botoii dah..

hurmm....apa-apapun bersyukur pada Allah SWT..
kerana dengan izinNYA Iris dah lega demam..tak jadik serius..
alhamdulillahhh...





8 comments:

  1. ameen...seb baek laa...tp kang ko suruh je fendy el, keje pun tarakkk habuk ahahha (syhhhh diam diam sudey)

    ReplyDelete
  2. hany, aku memang dah budget keje dia habuk pun tarak..sebab tu aku memandai jadik bos kat umah suh dia EL.. ya ampunnn...

    ReplyDelete
  3. ala sian nye iris...arituh pon adam demam siap muntah2, dah le time p holiday...haih! alhamdullilah demam cepat redha...demam tumbuh gigi!

    ReplyDelete
  4. Saf, demam tumbuh gigi yer..dah besar dah Adam..boleh jaga adik dier nanti..hehe

    ReplyDelete
  5. AKU PUN demam nih ha.tp gagahkan diri jugak mai opis.rasa nak blk ja uwwaa..ciannya iris.aku pun pnh gak masuk ubt kat buntut tu.kene guna sikit pelincir baru tolak masuk, tak sakit la.

    ReplyDelete
  6. Yana, ko pun demam jugak..elokla makan ubat..dan balik berehat..duduk dalam air cond kang makin teruk.

    ReplyDelete
  7. kesiannya iris=(moga dia cepat2 sembuh.merahpun sama kalau kena dmm lama sb mmg ada tonsil

    ReplyDelete
  8. Nurul, itulah harapnya lega terus jangan dok berulang..tapi kalo tonsil ni haruslahkan kalo jadik lagi.. huhu..

    ReplyDelete

.